The Great Southern California ShakeOut

Idag klockan 10 hade vi en earthquake drill, alltsa jordbavningsovning. Detta var tydligen den storsta ovningen i amerikansk historia! Nar klockan var 10 hade jag lektion, min Fitness Lab, sa avbrot alltsa for att ga ut och latsas att det var jordbavning. Den narmsta motesplatsen for oss blev pa track eftersom det ar en relativ saker plats dar ingenting direkt kan falla pa en. De flesta byggnader nufortiden byggs "earthquake proof" sa att de ska klara mycket.
Jag laste nu pa en nyhetssida att 5.3 millioner manniskor engagerade sig, 3 millioner var studenter. Har fatt lara mig att det basta man kan gora ar den sakallade "Drop-Cover-Hold On", dvs att man ska lagga sig under tex ett bord och halla fast sig.
Har tankt pa de har med jordbavningar da och da sen jag kom hit, man vet ju faktiskt inte alls nar det ska intraffa. En rejal jordbavning "The Big One", typ 7.8 pa richterskalan, vantas komma inom 30 ar. Men det gar ju inte att veta exakt nar. Om ett ar? fem ar? Nasta vecka? Med orkaner ar det en annan sak, de gar att folja dom och beraka nar de traffar stora stader.
Vill inte ens tanka pa vad som hander pa motorvagarna under en 7.8 jordbavning!

Kommentarer
Postat av: sara moune

haha ja jag undrade vafan alla satt under bänkarna för! men fick min svar när dom 10.07 ringde från smc och sa "this is a test! o så nåt me earthquake" lol

Postat av: catharina

fin ny sida du gjort:D men ditt ena öga är gömt bakom texten? du kanske sa uppdatera den med.. Du är ju i usa och inte gran canaria nu:P

2008-11-14 @ 20:41:50
URL: http://liljahazard.blogg.se/
Postat av: Anna

Snygg sida nu!!! Ja visst ar det laskigt, tanker alltid pa min son som gar pa dagis och kanske ar dar nar det hander. De har jordbavningskit med klader och mat pa dagis, men fy vad orolig jag skulle vara...sist var vi uppe i ett hoghus och det svajade verkligen!!

2008-11-15 @ 01:04:07
URL: http://hollywoodresan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback