Certificate of Achievement vs. A.A degree



Tankte jag skulle skriva lite om skolan ocksa!
Det gar bra, hanger med an salange och ar ratt duktig pa att prioritera laxor i den ordning de behovs goras. Tar matte nu denna terminen eftersom den behovdes om jag vill ha en A.A degree (Associate in Arts degree). Jag tankte andra mig och ta en Certificate av Achievement (i Marketing) istallet eftersom det kanns mer inriktat och jag blir klar snabbare. MEN i januari nar jag snacka med en counselor om just det sa hade de kommit en ny regel som sa att om man var internationell student har pa visum (som jag) sa var man tvungen att ta A.A degree om man ville gora OPT (Optional Practical Training) och jobba ett ar efter skolan, eftersom det star pa vart I-20 formular. Men sen fick jag hora att den regeln inte skulle galla oss som borjade pa skolan innan den regeln gallde... Sa jag dubbelkollade det haromdagen och sa var det; jag kan ta en Certificate och fortfarande stanna och jobba ett ar :)
Skillnaden pa A.A degree och Certificate of Achievement ar att A.A ar lite battre antar jag? Det tar langre tid att fa och man maste ta en massa amnen (general education) som inte har med ens major att gora, till exempel skulle jag var tvungen att ta 4 matte kurser for att na upp till den nivan som kravs for A.A. Personligen gillar jag Certificate battre eftersom det ar mer fokuserat pa det man vill och man blandar inte in en massa "onodiga" amnen, som te x matte och historia. For mig kanns det bara onodigt och jobbigt att behova kampa med amnen som inte intresserar mig och som tar bort min fokus fran amnen som intresserar. Matten som jag tar nu behovs alltsa inte langre men jag maste ju gora klart den jag paborjat, men slipper ta fler mattekurser i framtiden! Bra, for jag hatar matte med en passion.
Sa en A.A skulle tagit 5 terminer totalt att fa klart (2.5 ar) medans jag kan va klar med min Certificate i Marketing redan i vinter! Efter 3 terminer totalt alltsa. Men om jag valjer att ta tva klasser till pa varen sa har jag automatiskt en Certificate i merchandising ocksa! Later val bra?? Ar inte sa inne pa merchandising men om de bara kravs 2 kurser sa kan jag lika garna passa pa nar jag anda ar igang. Sen hoppas jag att antingen nu till hosten eller varen borja pa ett internship nagonstans och knyta kontakter sa att jag har jobb nar jag ar klar med skolan.. Kanske inte sa latt som det later men det ar sa jag tanker just nu, wiiiiiiiie.
Svart att forklara allt detta men om nagon ar intresserad over vad jag egentligen gor i skolan sa far ni en liten ide om det nu :) Hanger inte bara pa Playboymansion och stranden, haha!
Ni kan lasa mer pa
http://www.smc.edu/
och mer specifikt om Certificates om ni trycker har.


Kommentarer
Postat av: Rasmus Hallgren

Härligt med lite om skolan med, åtminstone för min del... Jättekul att du skriver om hur livet i USA är också :-D

Postat av: Sandra

Vad är det du utbildar dig till? Jag funderar på att åka och plugga på Santa Monica College hösten 09 eller våran 10, förmodligen bara en eller två terminer men jag har inte riktigt bestämt mig än.. Du trivs bra i LA antar jag? Är skolan bra?

2009-04-13 @ 14:22:01
URL: http://dresslikeaprincess.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback